Friday, June 24, 2011

doa pemuda yang ingin mencari isteri solehah

Ya..Rabbi……
Aku tak meminta seseorang yang sempurna
Hingga aku dapat membuatnya sempurna di mataMu
Seseorang yang membutuhkan dukunganku sebagai peneguhnya
Seorang yang membutuhkan doaku untuk kehidupannya
Seseorang yang membutuhkan senyumku untuk mengatasi kesedihannya
Seseorang yang membutuhkan diriku untuk membuat hidupnya lebih hidup
Aku tidak mengharap dia semulia Fatimah Radhiyallahuanha, tidak setaqwa Aisyah Radhiyallahuanha ,Pun tidak secantik Zainab Radhiyallahuanha, apalagi sekaya Khodijah Radhiyallahuanha.
Aku hanya mengharap seorang akhwat akhir zaman,
Yang punya cita-cita mengikuti jejak mereka,
Membangun keturunan yang sholeh,
Membangun peradaban, dan membuat Rasulullah shallahu’alaihiwasalam bangga di akhirat
Karena aku sadar aku bukanlahorang yang semulia Abu Bakar Radhiyallahuanhu,
Atau setaqwa Umar Radhiyallahuanhu, pun setabah Ustman Radhiyallahuanhu,
Ataupun sekaya Abdurrahman bin auf Radhiyallahuanhu, setegar zaid Radhiyallahuanhu
Juga segagah Ali Radhiyallahuanhu, apalagi setampan UsamahRadhiyallahuanhu.
Aku hanyalah seorang lelaki akhir zaman yang punya cita – cinta..
Ya…..Rabbii …….
Aku juga meminta, Jadikanlah ia sandaran bagiku
Buatlah aku menjadi Pemuda yang dapat membuatnya bangga
Berikan aku hati yang sungguh mencintaiMu sehingga aku dapat mencintainya dengan sepenuh jiwaku
Ya…..Rabbii …….
Aku juga meminta, Jadikanlah ia sandaran bagiku
Buatlah aku menjadi Pemuda yang dapat membuatnya bangga
Berikan aku hati yang sungguh mencintaiMu sehingga aku dapat mencintainya dengan sepenuh jiwaku
Berikanlah sifat yang lembut, sehingga auraku datang dariMu
Berikanlah aku tangan sehingga aku mampu berdoa untuknya
Berikanlah aku penglihatan sehingga aku dapat melihat banyak kebaikan dalam dirinya
Berikanlah aku lisan yang penuh dengan kata-kata bijaksana,
Mampu memberikan semangat serta mendukungnya setiap saat

niat ....(1)

assalamualaikum......
dgn nma Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani ...


   Al-hamdulillah,dapat lagi diriku ini hdup oleh Allah SWT dan memberi ku kesempatan lagi untuk menulis bait-bait madah pujangga yang insyaAllah dapt diambil sbgai iktibar oleh sahabat-sahabat sekalian ....aku sebenarnya memang tdk sempat untuk publish setiap penulisan kerana sibuk menguruskn amnah yang telah dipertanggungjwb ke ats ku ......
  
    Al-hamdulillah juga skrg aku berada di semester ketiga program persediaan di IPG-kampus pendidikan Islam ini. dan pada mggu depan akan ku terima pelajar2 bru yang akn menghiasi suasana ipg ini ....dan aku akn mendapt gelaran sebagai senior .....hahaha...biar je la ...xkn nk stay trus jd junior ......msti kna meningkt ckit ....bru matured ...huhuhu....

   Tp aku bkn nk ckp psl bdk2 yg nk bru msuk ni ......biasa la awal2 semester ni ...msti mcm2 azm yg kita dgr dri kwn2 kita ......"ak nk bljr sgguh sem ni .....biar blh pointer 4.0 kali ni"......"aku azam nk siapkan assigmnt sblm main fb"......"aku nk jADi senior yg trbaik"......mcm2 la aku dgr dr membr2 aku ni ........suka hati korang la .....janji niat dan azam tu msti ikhlas kerana Allah .....bru berkat ......berckp tntg berkat ni ...tringat aku pada kisah ibu susu nabi Muhammad SAW , Halimatus Sa'diah .......begini ceritanya .....
 

   Ketika Halimatus Sa'diah mnerima nabi sbgai anak susuannya,beliau mnyedari bhwa Siti Aminah adlh hnyalah seorg janda yg yg tdak memilki hrta kekayaan...walaupn dtg dari keluarga terhormat ....tiba2 bliau mendgr suatu bisikan....suara itu memintanya agr tdak mementingkan upah sbgai blsn mnyusu seorng ank susuan. Biasanya kaum wanita lain akn menolak utk mnyusui ank2 yg tdak mempunyai ayah . setelah suaminya setuju ...suaminya itu trus pergi berjumpa dgn Abdul Mutalib ....dtuk kpd bayi tersebut ....
  
    Abdul Mutalib berasa sgt gembira krn Halimah sudi mnyusukan cucunya itu. Halimah amt mnyenangi bayi itu.....wajahnya yg sgguh comel ….


bersambung ….

Friday, June 3, 2011

Lelaki Sejati



Lelaki Sejati bukan dilihat dari hasil yang ia capai sahaja, tetapi dari besarnya pengorbanan untuk mencapai tujuan.



Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kecerdasan isi otaknya sahaja, tetapi dari kesanggupan berkongsi ilmu yang ia punya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar sahaja, tetapi dari kasih sayangnya pada orang di sekitarnya.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang sahaja, tetapi dari kelembutannya mengatakan suatu kebenaran.








Lelaki Sejati bukan dilihat dari besarnya musuh yang dilawannya, tetapi dari ia menjadikan Syaitan dan para pengikutnya sebagai musuh yang nyata.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya sahaja, tetapi dari sikap bersahabatnya pada pada setiap makhluk Tuhan.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia dihormati oleh kawannya sahaja, tetapi bagaimana dia juga dihormati oleh lawannya.


Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan sahaja, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan.




Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang sahaja, tetapi dari hati yang ada dibalik itu.


Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari banyaknya Wanita yang memujanya, tetapi komitmennya terhadap Wanita yang dicintai.


Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari jumlah cabaran yang dibebankan sahaja, tetapi dari tabahnya dia menghadapi liku-liku kehidupan

.

Lelaki Sejati bukanlah dilihat dari indahnya membaca Al-Quran sahaja, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca.


Lelaki Sejati bukan pintarnya melafazkan sebuah janji suci, melainkan bukti yang pasti.




Lelaki Sejati adalah yang benar-benar Lelaki!
There was an error in this gadget