Friday, June 24, 2011

niat ....(1)

assalamualaikum......
dgn nma Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani ...


   Al-hamdulillah,dapat lagi diriku ini hdup oleh Allah SWT dan memberi ku kesempatan lagi untuk menulis bait-bait madah pujangga yang insyaAllah dapt diambil sbgai iktibar oleh sahabat-sahabat sekalian ....aku sebenarnya memang tdk sempat untuk publish setiap penulisan kerana sibuk menguruskn amnah yang telah dipertanggungjwb ke ats ku ......
  
    Al-hamdulillah juga skrg aku berada di semester ketiga program persediaan di IPG-kampus pendidikan Islam ini. dan pada mggu depan akan ku terima pelajar2 bru yang akn menghiasi suasana ipg ini ....dan aku akn mendapt gelaran sebagai senior .....hahaha...biar je la ...xkn nk stay trus jd junior ......msti kna meningkt ckit ....bru matured ...huhuhu....

   Tp aku bkn nk ckp psl bdk2 yg nk bru msuk ni ......biasa la awal2 semester ni ...msti mcm2 azm yg kita dgr dri kwn2 kita ......"ak nk bljr sgguh sem ni .....biar blh pointer 4.0 kali ni"......"aku azam nk siapkan assigmnt sblm main fb"......"aku nk jADi senior yg trbaik"......mcm2 la aku dgr dr membr2 aku ni ........suka hati korang la .....janji niat dan azam tu msti ikhlas kerana Allah .....bru berkat ......berckp tntg berkat ni ...tringat aku pada kisah ibu susu nabi Muhammad SAW , Halimatus Sa'diah .......begini ceritanya .....
 

   Ketika Halimatus Sa'diah mnerima nabi sbgai anak susuannya,beliau mnyedari bhwa Siti Aminah adlh hnyalah seorg janda yg yg tdak memilki hrta kekayaan...walaupn dtg dari keluarga terhormat ....tiba2 bliau mendgr suatu bisikan....suara itu memintanya agr tdak mementingkan upah sbgai blsn mnyusu seorng ank susuan. Biasanya kaum wanita lain akn menolak utk mnyusui ank2 yg tdak mempunyai ayah . setelah suaminya setuju ...suaminya itu trus pergi berjumpa dgn Abdul Mutalib ....dtuk kpd bayi tersebut ....
  
    Abdul Mutalib berasa sgt gembira krn Halimah sudi mnyusukan cucunya itu. Halimah amt mnyenangi bayi itu.....wajahnya yg sgguh comel ….


bersambung ….

No comments:

Post a Comment